دسته‌ها
مقاله

راهنمای نصب آنتن تلویزیون و نکاتی درباره خرید و تجهیزات آن

بعضی کارهای فنی هستند که وقتی از دور نگاه‌شان می‌کنی، کارهای ساده‌ای به‌نظر می‌رسند اما وقتی نزدیک‌شان می‌روی می‌فهمی که قلق‌های ریزی دارند که اگر بلد نباشی، کار خراب می‌شود.

نصب آنتن گیرنده تلویزیون هم جزو همین کارهای فنی است. شاید بگویید که با دیجیتال‌شدن شبکه‌های تلویزیونی، با یک آنتن ساده می‌توان همه شبکه‌ها را بدون دردسر دریافت کرد اما اگر همین کار درست انجام نشود در همان روزهای اول متوجه عدم‌دریافت تصاویر با کیفیت تلویزیونی خواهید شد و خیلی زود با بارش کمی باران یا وزیدن نسیمی با اختلال در دریافت شبکه‌هایتان مواجه می‌شوید.

از طرفی برای نصب آنتن هم به یک متخصص و نصاب حرفه‌ای نیاز نیست. ما اینجا نکاتی را درباره راهنمای نصب آنتن تلویزیون برایتان بیان کرده‌ایم که با توجه به آنها، خودتان می‌توانید به‌راحتی این کار را انجام دهید.در ادامه همراه بنیانا باشید 

نصب آنتن تلویزیون
نصب آنتن تلویزیون

چه آنتنی انتخاب کنیم؟

گام اول مسلما انتخاب یک آنتن مناسب است. در گذشته که امواج به صورت سیگنال دریافت می‌شدند، هر چقدر این آنتن یا همان گیرنده بزرگ‌تر بود تأثیر بهتری داشت اما این تصور درباره حالا که شبکه‌ها دیجیتال شده‌اند دیگر درست نیست. شما که در منزل گیرنده دیجیتال دارید یا این گیرنده در داخل تلویزیون‌تان وجود دارد، می‌توانید با یک آنتن ساده پره‌ای هم همه کانال‌های تلویزیون و رادیو را با شفافیت کامل دریافت کنید.

 

پس به‌عنوان نکته اول بدانید نیاز نیست سراغ آنتن‌های بزرگ و گران بروید تا نتیجه بهتری دریافت کنید. موقع خرید حواستان باشد که بهره آنتن روی جعبه آن حداقل 13db بیان شده باشد. در ضمن آنتن برای طیف UHF طراحی شده باشد. این هم مهم است که حتما نقشه اتصال آنتن را مطالعه و طبق آن، آنتن را نصب کنید.

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» سبک زندگی و رسانه از نگاه استاد رائفی پور

[/su_note]

 

آنتن را کجا نصب کنیم؟

بالکن و پشت پنجره، اصلا جاهای مناسبی برای نصب آنتن نیستند؛ هم در دریافت شبکه‌ها با اختلال مواجه می‌شوید و هم در نمای بصری ساختمان اختلال ایجاد می‌کنید. امواج انتشار پیدا کرده توسط فرستنده‌های تلویزیونی که حامل اطلاعات صدا و تصویر هستند، به‌صورت مستقیم حرکت کرده و وجود مانع بلند در مسیر بین آنتن فرستنده و دستگاه گیرنده باعث می‌شود امواج ضعیف دریافت شوند.

 

بالاترین نقطه ساختمان یا همان پشت‌بام بهترین مکان برای نصب آنتن است اما حواستان باشد که انتخاب محل مناسب در پشت‌بام هم اهمیت زیادی دارد. آنتن باید در محلی نصب شود که اطراف آن کاملا باز باشد. قرارگرفتن آنتن در کنار دیوار ساختمان همسایه باعث تضعیف امواج تلویزیونی می‌شود.

 

هرگونه مانع طبیعی یا غیرطبیعی در خط مستقیم بین آنتن فرستنده امواج تلویزیونی و آنتن گیرنده دستگاه تلویزیونی شما باعث کاهش کیفیت امواج تصاویر یا حتی عدم‌دریافت آن می‌شود. بنابراین بهتر است تا آنجا که ممکن است آنتن دریافت در محل و ارتفاع مناسب نصب شود.

 

چطور سیم‌آنتن را پیدا کنیم؟

وقتی شما در یک ساختمان چند طبقه با تعداد واحدهای زیاد زندگی می‌کنید، پیداکردن سیم آنتن مربوط به واحد خودتان روی پشت‌بام هم می‌شود یک دردسر. اگر سازنده ساختمان، اصولی کار کرده باشد، سر هر سیم آنتن در پشت‌بام، شماره واحد نوشته شده است یا اینکه با توجه به عدد واحد شما، نوارهای رنگی به دور سیم پیچیده است.

در غیراین صورت می‌توانید با کمک یک نفر هر کدام از سیم‌هایی را که در پشت‌بام وجود دارد بکشید و نفر دوم در طبقه شما مشاهده کند که هر وقت سیم کشیده شد به شما که در پشت‌بام است خبر دهد.

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» چگونه خانه ها را عایق بندی کنیم ؟

[/su_note]

 

به چه نکاتی در نصب توجه کنیم؟

برخی‌ها فکر می‌کنند که هر چقدر با استفاده از میله، ارتفاع آنتن را بالا ببرند بهتر خواهد بود. این تصور اشتباهی است. در حقیقت این موضوع بستگی به ارتفاع ساختمان شما دارد، اگر ساختمان‌تان نسبت به ساختمان‌های همسایه‌ها بلندتر است، اصلا نیازی به میله بلند نیست، همین‌که اطرافش خالی باشد کفایت می‌کند.

 

اگر هم کوتاه‌تر است باید به فکر لوله بلندتر باشید، اما باز هم نه خیلی بلند. محکم‌بودن این لوله هم اهمیت زیادی دارد، طوری که با یک باد تکان نخورد یا اینکه نچرخد. لوله‌های آب با کمترین قطر برای این کار مناسب هستند. نصب کردنش به دیوار هم نیاز به بست و پیچ و رولپلاک دارد.

 

 

دقت در نصب خود سیم آنتن به برد روی آنتن هم اهمیت زیادی دارد. حتما می‌دانید که سیم آنتن از 2 بخش تشکیل شده؛ یکی سیم رشته‌ای که دور تا دور سیم بافته شده است و دیگری سیم مفتولی که در وسط سیم قرار دارد.

 

هر کدام از این سیم‌ها باید در حلقه خودشان روی برد آنتن نصب شوند اما نکته مهم این است که به هیچ عنوان این دو سیم با هم یا با حلقه‌ای غیراز حلقه خودشان نباید برخورد داشته باشند. وصل‌کردن سیم آنتن به فیش‌های پشت تلویزیون هم باید با همین دقت همراه باشد، چون در غیراین صورت امواج با اختلال دریافت می‌شود.

 

دور برد آنتن هم معمولا یک جعبه وجود دارد که کارش حفاظت از این برد در مقابل آفتاب و باران است. معمولا این جعبه خیلی نمی‌تواند در مقابل نفوذ آب هنگام باران‌های شدید مقاومت کند، پس بهتر است چند دور چسب پهن شیشه‌ای به دور آن بپیچانید تا حسابی آب‌بندی شود.

 

یک کار مهم هم این است که سیم آنتن را در بالای میله آهنی با چسب برق محکم کنید. کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند، با نخستین باد شدید سیم آنتن‌شان از برد آنتن جدا می‌شود.

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» کدام گیاهان مناسب آپارتمان هستند ؟ + شرایط نگهداری

[/su_note]

 

از آنتن مرکزی استفاده کنید

یک کار خوب در ساختمان‌های چند واحدی این است که ساکنان از آنتن مرکزی استفاده کنند. اینطور، هم در هزینه‌های اقتصادی صرفه‌جویی می‌شود و هم پشت‌بام خانه‌تان پر از انواع و اقسام آنتن‌ها نمی‌شود. برای نصب آنتن مرکزی هم حتما لازم نیست از یک متخصص کمک بگیرید، خودتان هم می‌توانید این کار را به کمک همسایه‌ها انجام دهید. در ایران سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال روی 2 باند UHF و VHF ارسال می‌شوند. در شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور، سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال روی باند UHF ارسال می‌شوند.

 

منبع : همشهری دو – مهدی واعظی

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات